Tarım ve Orman Bakanlığı, tarım alanlarında ciddi zarara yol açan Kahverengi Kokarca (Halyomorpha halys) ile mücadelede biyolojik yöntemleri devreye aldı. Bu kapsamda, zararlının doğal düşmanı olan Trissolcus japonicus, yani halk arasında bilinen adıyla Samuray arısı, Yalova’da doğaya salındı.
Kahverengi kokarca, ülkemizde ilk olarak 2017 yılında İstanbul’da görülmüş ve 2018 itibarıyla Tarım ve Orman Bakanlığı tarafından çeşitli bölgelerde yayılımı ve etkisiyle ilgili çalışmalar başlatılmıştı. Meyve ve sebze üretiminde ciddi verim kaybına yol açan bu zararlıyla mücadelede, kimyasal yerine çevre dostu ve sürdürülebilir biyolojik yöntemlere yönelme kararı alınmıştı.

Yalova’da 36 Noktada Samuray Arısı Salındı
Atatürk Bahçe Kültürleri Merkez Araştırma Enstitüsü Müdürlüğü tarafından yürütülen çalışmalarda, üretim laboratuvarlarında kullanılan Samuray arıları, daha önce kurulan tuzaklardan elde edilen kahverengi kokarcalar aracılığıyla üretildi.
Yapılan biyolojik mücadele çerçevesinde Yalova il genelinde 36 farklı noktada, toplam 179 tüpte, her birinde 56 adet olmak üzere 10 bin 24 adet Samuray arısı doğaya bırakıldı. Bu yöntemle kahverengi kokarca yumurtalarına karşı doğal bir kontrol mekanizması oluşturulması hedefleniyor.

Etkin Katılım Sağlandı
İlk salım törenine Tarım ve Orman İl Müdür Yardımcısı İrfan Sakinci, ilçe tarım müdürleri, akademisyenler, şube müdürleri ve teknik personel katıldı. Etkinlikte, biyolojik mücadelenin önemi ve Samuray arısının etkileri hakkında teknik bilgilendirme de yapıldı.
Samuray arısının doğaya salınması, entegre zararlı yönetimi kapsamında çevresel etkileri minimize eden etkili bir yöntem olarak değerlendiriliyor. Bakanlık, benzer uygulamaları ülke genelinde yaygınlaştırmayı planlıyor.
